Sabtu, 30 Oktober 2010

Tips memilih kucing

Ni pulak tips memilih kucing...
Tips memilih kucing
Kucing ada perbezaan dari segi fizikal dan personaliti, jadi adalah bagus untuk anda mengetahuinya sebelum memelihara atau membeli seekor kucing. Di sini ada beberapa kunci untuk tolong anda memilih kucing yang terbaik untuk anda:

Kegemaran bermain
Sesetengah jenis kucing macam Russian Blue suka pilih salah seorang ahli keluarga sebagai kawan istimewanya. Lain-lain jenis pula macam Persian Tabby sangat peramah, mesra dan tak kisah dengan sapa-sapa pun. Pertimbangkan kadar kemesraan kucing terutamanya jika anda ada kanak-kanak di rumah sebelum memilih jenis kucing yang anda suka.

Saiz badan
Ada pelbagai saiz kucing. Purata saiz kucing jantan adalah di antara 9-14 paun manakala kucing betina pula adalah di antara 6-10 paun.

Tahap ketenangan
Seekor kucing yang tenang akan menghabiskan banyak masanya dengan berlingkar di atas kerusi berbanding kucing cergas yang suka bermain-main di kain pengesat kaki, mencakar gambar dan tak mudah didekati.

Pemberusan harian
Sesetengah kucing perlu diberus setiap hari untuk elakkan bulunya dari kusut dan bergumpal. Selain itu, memberus juga akan membuat bulu kucing anda lembut!

Tiada ulasan: